A sikerélmény ereje

Az első sikerélmény az ember életében elég hamar megjelenik, már kisbaba korában, mikor sikerül felemelni a fejét és körülnézni a világban például.

Persze mi ezeket már nem tekintjük sikernek, mert túlhaladtunk rajtuk. De mi is az a siker? Mit élünk meg sikerélményként?

Sokan boncolgatták már ezt a témát. Nem is csoda, hiszen rendkívül összetett. Több definíció és megállapítás született, hogy mit is értünk alatta. Nekem Earl Nightingale megfogalmazása tetszett a legjobban:

„A siker egy arra érdemes cél folyamatos megvalósítása.”

Nekem egy nagyon nemes és nehéz cél sikeres szülőnek lenni. Ezen azt értem, hogy olyan gyermeket nevelni, aki megállja a helyét az életben. Remélem, hogy jól csinálom és így lesz.

Másik ilyen nem kevésbé nemes és nehéz célom, hogy azok a gyermekek, akiket a matematika rejtelmeibe kalauzolok, ne rettegjenek a „matekóra” szó hallatán, el tudják sajátítani a számukra elengedhetetlen tudást a matematika terén, amire az életben, vagy további tanulmányaik során szükségük lesz. Le szeretném bennük tenni az alapokat ahhoz, hogy gondolkodó felnőttekké váljanak.

Ilyen és ehhez hasonló gondolatokat fogalmazunk meg akkor, amikor azt kérik tőlünk, hogy mondjuk el, mi a célunk. Ha azt elérjük, sikeresnek mondhatjuk magunkat.

Viszont én a sikerélmény kapcsán nem ezekről a magasztos célokról szeretnék neked beszélni, hanem sokkal hétköznapibb, szinte észre sem veszem sikerekről. Amik pillanatnyi jóérzéssel töltenek el, de lehet, hogy már nem is hozod szóba az esti beszélgetésnél. Pedig nagyon fontosak! A gyerekek viszont sokkal mélyebben élik meg ezeket. Gyakran napokig mesélik, hogy 5-öst kaptak valamiből, vagy jó pontot, vagy a tanító néni megdicsérte, vagy őt választotta, hogy valamit megcsináljon. Ez mind elismerés neki és magabiztosabbá válik.

Mit is jelent akkor tulajdonképpen a sikerélmény? Mi kell hozzá?

  1. Kell egy teljesítmény, amit nem könnyű elérni a számunkra. Nehézséggel találkozunk, megálljuk a helyünket és jól teljesítünk.
  2. Szükséges, hogy a teljesítmény elérését belső jó érzés, megelégedettség, büszkeség kövesse.
  3. Elengedhetetlen, hogy a környezetünk is elismerje, hogy „Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.” 😊

A siker megélése újabb célok elérésére ösztönöz. Ennek oka, hogy újra szeretnénk érezni azt a belső jó érzést, újra át szeretnénk élni egy teljesítmény elérését és hogy ezt a körülöttünk lévők is elismerik, megdicsérnek, büszkék ránk.

Felnőttként is fontos ez, a gyermek számára pedig még fontosabb. Ez vezeti a fejlődésben. Kijelölheti számára az utat, felfedezheti, hogy miben tehetséges, mihez van érzéke.

Miért hoztam szóba a sikerélményt a matematika tanulása kapcsán? Hiszen legtöbben azt mondják, sikertelenek benne. A probléma ezzel az, hogy másokhoz mérjük magunkat, másokhoz hasonlítjuk a gyermekeinket. Ráadásul ezt többször mondjuk is neki. „Látod? Pistike is tudja, te miért nem? Szedd már össze magad!” Amit persze hogy kudarcként él meg! „Még a szüleim is azt mondják, hogy béna vagyok matekból!” Viszont ha saját magához mérnénk, az eddigi teljesítményével hasonlítanánk össze a mostanit, máris látnánk, hogy eddigiekhez képest jobb eredményt ér el. Ha ezzel szembesítjük, gyermekünk is látni fogja, hogy megtett egy újabb lépést, újra sikerült saját magát felül múlnia, sikere volt!

Én úgy gondolom, hogy ha jobbak tudunk lenni tegnapi önmagunknál, az egyértelműen siker. Persze nem következik be ez törvényszerűen minden egyes nap, de előfordulhat. Amikor ilyen sikerélmény sorozatot érünk el, úgy gondoljuk, szerencsénk volt. Pedig ezt mind magunk értük el és a szerencsének ehhez semmi köze!

Nagyon fontos tehát, hogy gyermekünk is megtapasztalja a sikersorozatot, vagy akár egy sikerre felhívjuk a figyelmét, hogy most olyan dolgot hajtott végre, amit eddig nem, vagy eddig nem sikerült. Ebben minden felnőttnek szerepe van, a mi felelősségünk. Saját magához kell hasonlítanunk, a jót kell meglátnunk, azt kell erősítenünk bennük, hogy ezáltal fejlődjenek.

A sikerélmény tartósabbá tétele érdekében pedig ezeket a teljesítményeket ünnepeljük meg! Nem arra gondolok, hogy rendezzünk egy szülinapi zsúrhoz hasonló nagy ünnepséget! Elég, ha például ennek örömére elmegyünk és megeszünk egy fagyit egy nagyobb teljesítmény után, vagy este pihenésképpen a szokástól eltérő dolgot teszünk együtt. Mondjuk lejátszunk egy parti társast, vagy a számítógépen játszunk együtt vele a kedvenc játékával. Vannak dolgok, amik nem kerülnek semmibe, de a gyermek számára sokat jelentenek. Olyan megerősítést válasszunk, amit egy következő alkalommal is meg tudunk tenni, vagy mindig mást.

A lényeg, hogy egy sikerélmény megünneplése maradandó legyen a gyermek számára. Érezze, hogy büszkék vagyunk rá. Arra viszont ügyeljünk, hogy ne essünk túlzásba! Egy jól megoldott matematika példa még nem ok arra, hogy azonnal a cukrászdába rohanjunk egy szelet sütiért. Viszont ha eddig küszködött vele a gyermek és most végre sikerült teljesen egyedül, egy dicsérő szó, egy pacsi is elég ahhoz, hogy a következő feladathoz erőt kapjon és megerősítsük benne, hogy megy ez neki és ügyes volt.

A „valamiben jó vagyok” érzése nagyon fontos, hiszen megalapozhatja a dolgokhoz való hozzáállásunk. Ezért szeretném felhívni a figyelmedet arra, hogy már a kezdet kezdetén, amikor először találkozik gyermeked a matematikával, ha nem figyelsz tudatosan erre, elültetheted benne saját félelmeid! Sajnos elég egyszer hallania, hogy a matek nehéz és már van a fejében egy sztereotípia, amit saját magára is kivetít. „Ha anya/apa azt mondja hogy nehéz, akkor nem csoda, hogy nekem sem megy!” Viszont ha nem fűzünk hozzá semmilyen megjegyzést, akkor saját maga fedezheti fel, alakíthatja ki a matematikához való hozzáállását. Halmozhatja a kisebb sikerélményeit, míg végül kialakulhat a „jó vagyok benne” érzése.

A siker nagysága függ attól, hogy mennyi energiát fektettünk annak elérésébe és mennyit küzdöttünk érte. Gyermeked minden nap ezt csinálja és ez egy idő után nagyon fárasztó, főleg, ha nehezen megy. Folyamatos motivációra van szüksége. Ebben mi is segíthetünk gyermekeinknek, ha elismerjük a kisebb eredményeket is, amit saját magát legyőzve visz véghez. A sikerélmények megélése, a környezet elismerése olyan motivációs hátteret ad gyermekednek, amivel elérhető, hogy ne legyen sikertelen, vagy akár sikeres is legyen matematikából.

Folyamatos motiváció, folyamatos sikerélmény, folyamatos fejlődés!

Az alapműveletekre fókuszálva (mivel ezekre van legtöbbször szükségünk és szinte minden területén a matematikának), készítettem egy ingyenes tudásfelmérő tesztet. Ha erre a TESZT feliratra kattintasz, tudod kérni email-ben. A javítás után az eredményt is email-ben küldöm neked. Ez a teszt arra is jó, hogy meggyőződj arról, hogy az alapműveletek terén nincs gond. Ebben az esetben már szerzel is neki egy sikerélményt!

Szeretettel várlak a közösségemben a Facebookon és látogass el a YouTube csatornámra hasznos tippekért!

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com