Diszkalkulia a mindennapokban

A tanulási nehézségek egyik formája a diszkalkulia, mely a matematika terén jelent első sorban gondokat. Ha részletesebben megismernéd ezt a tanulászavart, olvasd el a Diszkalkulia cikkemet, amiben ezt részletesebben bemutatom. Most azonban arra szeretnék neked példákat hozni, hogy a diszkalkulia a mindennapokban milyen nehézségeket okozhat.

Arra gondolhatunk, hogy olyan esetekben jelent ez gondot, amikor számokkal végzünk valamilyen műveletet. Ez azonban nem ilyen egyszerű! Aki diszkalkuliás, az is tud számolni, csak nagyon könnyen belezavarodik. Ilyenek a következő esetek:

  • Amikor a boltban vásárolok és a termékek közt válogatok, nyilván az árak is befolyásolnak, hogy melyik terméket fogom választani. Próbálom eldönteni, hogy melyiknek az ár – érték aránya a legkedvezőbb. Minél többet töprengek, annál nehezebb a választás. A diszkalkuliás pedig olyan szinten belekavarodhat, hogy nagyságrendileg nehezen rakja sorrendbe az árakat, nehézkes a leolvasása is.
  • Az igazi para viszont akkor vár rá, ha nem csak magának vásárol, hanem esetleg egyik barátjának is, vagy kollégájának. Eleve ott a dilemma, hogy a pénztárnál most hogy fizessen? Ha egy blokkon van minden, amit ő vett és amit a kollégának vásárolt, hogy fog visszaadni? Lesz-e annyi aprója, hogy vissza tudja adni a visszajárót? Ebben az esetben talán könnyebbség számára, ha külön fizeti a sajátját és a kollégáét. 😊
  • Ezzel a tanulási nehézséggel élők nehezen kötnek szimbólumokat számokhoz. Azt mondhatnánk, még jó, hogy ez a mindennapokban nem fordul elő sokszor! Igen ám, de mi a helyzet a mértékegységekkel? Ott bizony elengedhetetlen, hogy a kilóhoz az ezerszeres, a decihez a tizedrész fogalmakat kössük. Értem én, most azt mondjátok, hogy ez csak a suliban kellett. Viszont amikor túrázunk például, nem mindegy, hogy 5 méterre, vagy 5 kilóméterre van az elágazás. Márpedig ott távolságokat kell összevetni, ami szintén nehézkes lehet.

Nem mindegy, hogy a boltból 1 kg, vagy 10 dkg párizsit hozunk. Honnan tudjuk, melyik nagyobb? Vajon melyik elég egy tízóraira, vagy kevés, vagy esetleg sok?

A konyhában sem mindegy, hogy 5 dl, vagy 5 cl tejet kell önteni a sütihez. ha véletlenül többet tesz bele, mint kellene, szétfolyik a süti, vagy ha észreveszi a tévedést, tízszeresére nő a sütemény adagja.

  • A diszkalkulia a mindennapokban olyan triviális problémákat is tud okozni, mint a jobb és bal irányok eldöntésének kérdése. Amikor ismeretlen helyen járunk, ma már JPS-szel közlekedünk, ami bemondja nekünk, hogy merre menjünk. Ha a diszkalkuliás ráadásul kicsit tapasztalatlan sofőr, vagy mint én, túlizgulja a városi közlekedést, bizony egy a JPS által mondott jobbra kanyarban akár balra is fordulhat. Erre a kis drága JPS hang közli, hogy „újra tervezés” és még jobban idegesek leszünk. Gondolhatjátok, hogy bele lehet zavarodni! Ilyenkor, ha tehetjük, jobb ha megállunk arra a kis időre, míg megnyugszunk.
  • Hasonló dilemma jelentkezik időkérdésekben is. Mennyi időm van még, hogy odaérjek? Negyedóra? Te jó ég! Tuti nem érek oda! Vagy még van időm elfutni a mosdóba? Olyan ciki túl korán érkezni, de elkésni sem szeretnék (mondjuk egy esküvőről)! Most érek le a metró alagútba. Éppen érkezik egy szerelvény. Siessek, hogy ezzel tudjak kimenni az állomásra a vonatra, vagy nyugodtan megvárhatom a következőt? ☹
  • A diszkalkuliának velejárója lehet a rossz ritmusérzék, a kottaolvasás nehézsége és a tánc koreográfiák megtanulása is. Ez azonban nem annyira jelent gondot, csak gyermekkorban. Mivel az iskolában jelentős számú esemény van, amire műsorral készülünk. Viszont ha rugalmasan kezeljük, akkor olyan szerepet kap, ami neki testhezálló.

Ha felismered ezeket a jeleket, akkor segíts te is azoknak, akiknek a diszkalkulia a mindennapokban ilyen gondokat okoz!

Ha érdekesnek találtad ezt a cikket, nézd meg a blog többi bejegyzését is.

Szeretettel várlak a közösségemben a Facebookon és látogass el a YouTube csatornámra hasznos tippekért!

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com