Hogyan mondjam el neked…?

/ július 14, 2021/ Uncategorized/ 0 comments

Hogy magyarázzam? Hogyan segítsek?

Ezek a kérdések nálam is felmerültek, mikor a fiam akadt el valamiben. A probléma ugyanis több fronton is jelentkezett. Hiába vagyok matematika tanár, mégis megkaptam, hogy „Anya, nem így van, ezt a Márta néni jobban tudja!” Mit tehet ilyenkor egy szülő?

Akadályok…hogy magyarázzam?

Nézzük először a felmerülő akadályokat! Mivel nem ilyen feladatokkal foglalkozunk egész nap, nem áll rá egyből az agyunk. „Mit is akar ez a feladat?” Aztán értelmezés után olyan megoldást találunk, amit tuti, hogy az alsós gyerekünk nem tanulhat! Gondolok itt arra, hogy lehet, hogy egyenlet formájában 3 sorban meg is lenne a megoldás, de a gyerek alsóban még biztos, hogy nem így tanulja. A legrosszabb eset az, amikor kétségbe esünk és már mi sem tudjuk, hogyan kellene megoldani, nemhogy a gyermekünknek elmagyarázzuk! Ez a biztos pánik jele! Akkor menjünk át a barátnőhöz, hátha ő … , vagy ha ő nem, akkor biztosan van egy tanár ismerős, akit megkérdezhetünk, majd ő megmondja …! Gondolom ez neked is ismerős. Úgy fel tudjuk magunkat húzni egy francos matekházin, hogy öröm nézni! 😀

Mit tegyünk?

A legfontosabb, higgadjunk le! Nyugodt, tiszta fejjel gondolkozni is könnyebb.

A legnagyobb bökkenő ezekkel a dolgokkal, hogy mi akarjuk megoldani. Mi történik, ha a gyereknek hibás a leckéje, vagy ha elkezdi megoldani, eljut a feléig, aztán otthagyja, mert nem megy tovább? Nem olyan katasztrófa ez! Hiszen csak egy háziról beszélünk! Nem az államvizsgájáról!! Szerintem egy tanár vagy tanító sem fog azért rossz pontot adni a gyermeknek, mert nem értette, nem tudta megcsinálni a házit. Én ezt mindig egy visszajelzésnek tartom. Persze pedagógusként el kell tudnom dönteni, hogy ez valódi probléma volt, vagy csak lustaság áll a háttérben. Úgy gondolom, hogy egy egészséges közös munka során egyik fél sem akarja a másikat akarattal félre vezetni. Erre támaszkodom és hagyom, hogy a tanítványaim tévedjenek, vagy éppen fél házival jöjjenek az órára. Persze ilyenkor meg is beszéljük az elakadás okát és javítjuk.

Ha már mindenképpen meg akarjuk magyarázni a gyermekünknek az adott feladatot, akkor legyünk körültekintőek! Hogyan magyarázzam? Nézzük meg, hogyan dolgoztak a füzetben! Elképzelhető, hogy mivel még nem járnak a matematikában magas szinten, egészen egyszerű a megoldás menete, amiről mi nem is gondolnánk, hogy megoldás. Lehet, hogy próbálgatással kell megoldani! 😀

Vegyünk egy példát!

Általános iskolában, mikor az egyenleteket, egyenlőtlenségeket még csak éppen elkezdik tanulni, előfordulhat a következő feladat.

Oldd meg a természetes számok halmazán a következő nyitott mondatot!

3X + 5 < 5X – 3

Mérlegelvvel pillanatok alatt készen lennénk, de gyermekünk ezt még nem tanulta! Ami pedig kézenfekvő megoldás, arról nem is gondoljuk, hogy egyáltalán megoldásnak számít. Pedig ezt kell tenni! Próbálgatni! Mindezt táblázatban szépen le lehet jegyezni.

Mondhatnátok: „De erre én nem vagyok felkészülve!”, „Hogyan magyarázzam, ha én sem tudom?”

Fontos a gyermekeddel töltött idő!

Nem is ez a megoldás, hogy te töltöd ezzel az időd! Persze, ha tudsz segíteni, az idődből, energiádból telik erre, csináld!

Sokkal jobb megoldás azonban, ha gyermeked meg tudja oldani saját maga, esetleg kis segítséggel ezeket a dolgokat és a kettőtök egymásra szánt idejét nem a matekházi megoldásával töltitek. Miként tudod gyermekedet olyan helyzetbe hozni, hogy tudja egyedül megoldani ezeket a nehézségeket? Ebben az egyik korábbi cikkem ad segítséget: Tanulás tanórán kívül.

Ettől rossz szülő vagyok?

Ne gondold, hogy attól, hogy áthárítod a háziírás terhét a gyermekedre, te kegyetlen szülő vagy! Nehezen megy neki? Segítenél? Nem probléma! Az sem probléma, hogy nem tudsz segíteni bármilyen oknál fogva (időhiány, régen tanultad, neked sem megy…)! Add meg neki a lehetőséget, hogy maga oldja meg! Add meg neki a lehetőséget, hogy egyedül birkózzon meg vele! Add meg a lehetőséget, eszközt a kezébe, hogy utána járjon, nyomozzon, megtanulja! Fogja fel rejtvényként, amit megoldva jobban meg is jegyzi. A mi feladatunk, hogy kísérjük ezen az úton, fogjuk a kezét (virtuálisan) és lehetőségeinkhez mérten hozzájuttassuk eszközökhöz, amivel könnyebben végzi el a feladatát. Ez által egy sokkal fontosabb dolgot is megtanítunk gyermekünknek, ez pedig az önálló problémamegoldás. Ennek sokkal nagyobb hasznát veszi a későbbiekben, mint annak, ha most leülsz vele és együtt megoldjátok a háziját. Légy őszinte magaddal! Úgyis az a vége, hogy lépésről-lépésre magyarázod, leírja, aztán a következőt megint nem tudja! 😀

Ajánlás

Ha gondolod, annak érdekében, hogy tudd, hol tart most gyermeked, az alapműveletekre fókuszálva (mivel ezekre van legtöbbször szükségünk és szinte minden területén a matematikának), készítettem egy ingyenes tudásfelmérő tesztet. Ha erre a TESZT feliratra kattintasz, tudod kérni email-ben. A javítás után az eredményt is email-ben küldöm neked. Ez a teszt arra is jó, hogy meggyőződj arról, hogy az alapműveletek terén nincs gond.

Szeretettel várlak a közösségemben a Facebookon és látogass el a YouTube csatornámra hasznos tippekért!

Share this Post

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*
*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .