4 + 1 vélemény és elemzés a felvételiről

A nyolcadikosok középiskolai írásbeli felvételije a legelső olyan megmérettetés a gyerekek életében, aminek jelentős tétje van. A világon mindenhol nagy nyomás nehezedik rájuk, hiszen ettől függhet a további életútjuk. Persze változtatni még tudnak, átképezni magukat, de jelentős többségük azon a pályán marad, amit ilyenkor sikerül eldöntenie, illetve ahova felveszik. Mivel a szülők, a pedagógusok és a gyerekek is ilyenkor várják el maguktól a legjobb teljesítményt, a fórumok és chat oldalak tele vannak önigazoló panaszkodással. Az eduline cikke szerint ilyenkor megugrik a gyermeköngyilkosságok száma Japánban, más országokban pedig megszöknek otthonról a gyermekek.

Idén az írásbeli felvételi után többen sírva fakadtak, arról panaszkodtak, hogy még tanárhoz is jártak, mégsem sikerült jól a megmérettetés.

Vajon mi lehet ennek az oka? Tény, hogy az idén felvételizőknek komoly kiesést jelentett a covid vírus jóvoltából elrendelt karantén és az azóta is zajló szigorítások. Viszont a támogatást, a felkészítést most is megkapták a gyerekek. Mások szerint a feladatsor volt nehezebb.

Nézzük, mit mondott nekem erről egy szülő:

„A magyarról érintett szülőként nyilatkozom. Felháborító volt a feladatsor és a megoldókulcs egyaránt. Azt értem, hogy az volt a cél, hogy gondolkodjanak el a gyerekek a feladaton, de ehhez kevés idő volt. Sok olyan feladat volt amiben a gyerek ha a felét tudta a kérdésnek helyesen, jól megjutalmazták a tudását nulla ponttal. Mivel időhiánnyal küzdöttek a gyerekek mérlegelniük kellett, hogy mit csináljanak meg. E döntés viszont stresszhelyzetben a feladat pontértékének ismerete nélkül viszont meghaladja egy 14 éves gyerek kompetenciáját. A jó képességű eddig jól teljesítő gyerekek önérzetét tiporták földbe.

Ezzel az érzéssel mentek be a matekra.”

Megkérdeztem erről néhány kollégát is, kíváncsi voltam a pedagógusok véleményére.

 Annus Rózsa

SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskolája

„Minden új és ismeretlen helyzet nehéz. Ezért nem lehet felkészíteni igazán felkészíteni a gyerekeket sem. Ott és akkor kell toppon lenni. Nem túl izgulni, nem kétségbe esni. Csupa ismeretlen ember között. Az idén is kevés volt az idő. Az első két feladat olyan volt amire számítani lehetett. A második és a harmadik nehezebb volt a szokásosnál szerintem. Ezért cserébe a szövegesek pedig könnyebbek kicsit. De a szövegeshez mindenképp jó logikai készség kell. A felszín számításhoz készített ábra sajnos tévútra vihette még azokat is, akik ügyesek. Azt tér látás nélkül nem lehetett megoldani. Szóval józan észt mért a feladatsor, de az sajnos sok gyereknek nincs.”

Ujváriné Péter Kinga

Dávodi Forrás Általános Iskola Csátaljai Tagintézménye

„Matematikából a szöveges nem volt annyira szájbarágós, mint például, amikor leírták, hogy a kígyónak 1 feje és 0 lába van, míg a békának 1 feje és 4 lába van. Az szerintem megalázó volt. Ha valaki ennyit nem tud, ne menjen olyan suliba, ahol kérik a felvételit!

A 3. feladatban a sok szempont kicsit megijesztette őket, de megoldható. A 4.-ben is volt buktató, de nem vészes.

Az 5. feladat megint szépen végig vezette őket. Habár megfelelő ismeretek nélkül, nem biztos, hogy sikerült rájönni az egyenlő szárú háromszögre. Persze, itt a véleményem ugyanaz, mint az előbbi esetben.

A 6. feladatnál csak a szövegértés okozhatott gondot.

A 7. típusában sem könnyű ennek a korosztálynak, ráadásul a kérdések is csavarosak voltak. De ez itt már erősen a szóró rész.

  1. feladat, ha megy a visszafele gondolkodás, – na meg a százalékszámítás, – akkor könnyű fejszámolás.
  2. feladatnál, ha figyelt a szövegre, nem csapta be az ábra. Persze a megfelelő kiszámítás igényel térszemléletet.
  3. feladat: utolsóhoz képest könnyű. 6. osztályosokkal szoktunk ilyen feladatokat megoldani.”

Suplicz Ildikó

Mészöly Géza Általános Iskola, Sárbogárd

„Az idei matematika írásbeli felvételi feladatsor feladatai az utóbbi évekhez hasonló típusú feladatokat tartalmazott. Természetesen minden évben vannak könnyebb és nehezebb feladatok is, hiszen a tanulókat meg kell szűrni, mert nem mindenki ugyanolyan képzést választ. A feladatok többsége könnyen megoldható, bár figyelni kell, hiszen vannak buktatók. A szövegértés is fontos része a megoldásnak. A szöges feladat volt most egy kicsit nehezebb, mint szokott. A feladatsor korrekt volt, a logikára épít, a problémamegoldó gondolkodás fontos.”

Saját meglátásom:

Én úgy gondolom, hogy az idei matematika írásbeli felvételi sem volt nehezebb az eddigieknél. Az utolsó feladatok, úgy mint eddig, tényleg a tehetségesebb gyerekeket szűrik. Mi minden évben megoldjuk 2012-től az aktuális évig az összes feladatlapot a pótírásbelivel együtt. Rendre átbeszéljük a feladatokat, az esetleges hiányosságokat próbáljuk pótolni. A háromszöges feladatnál felhívom a figyelmüket arra, hogy úgy kell csinálni, mintha rejtvényt fejtenének, vagy mintha be akarnák őket csapni. Jelszó: Keresd az egyenlő szárú, vagy derékszögű háromszöget! Ettől függetlenül nekem is volt idén olyan tanulóm, aki a saját szintjén alul teljesített. Teljes mértékben a nyomásnak tulajdonítom a pontveszteségét. Remélem, mindezek ellenére bekerül abba az iskolába, ahova menni szeretne.

Mit mutatnak a számok?

Mindezek után várva vártam az országos statisztikát. Nem csalódtam. Az Oktatási Hivatal országos statisztikái alapján a következőket láttam.

Az összesített feladatsorok adatai azt mutatják, hogy 2,3 ponttal visszaesett az országos átlagteljesítmény. A százalékos eloszlás is azt mutatja, hogy többen írtak 60 pont alatti pontszámú felvételit, mint az elmúlt években. Mi lehet ennek az oka?

Nézzük a matematika pontszámokat!

Matematikából nőtt a írásbeli felvételi átlag pontszám 2020-ban és tizedre pontosan ezt a teljesítményt hozták az idén felvételizők is. A százalékos megosztásban viszont a tavalyi és tavaly előtti évhez képest még javítottunk is, hiszen többen írtak 30 pont feletti feladatlapot, mint tavaly.

Mindezekből én arra a következtetésre jutottam, hogy a vírushelyzet nem befolyásolta annyira a teljesítményt, mint amennyire tartottam tőle. Számomra az is kiderült, hogy a nagyobb meglepetést tényleg a magyar feladatlap jelentette, hiszen a matematika statisztikája nőtt.

Minden felvételizőnek kívánom, hogy az elért pontszámok támogassák őket abban, hogy a kívánt iskolájukban tanulhassanak tovább!

Csatlakozz a közösségünkhöz és ismerj meg jobban!

A Youtubeon hasznos videókat találsz, ne maradj le róluk!

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com