Logo_Header_kékbetűs

Miért nehéz a matek?

Miért nehéz a matek?

Te is gyakran hallod? „Nekem nem megy, én ehhez hülye vagyok…!”

Szülőként szeretnénk, ha gyermekünk sikeres lenne, elérné az álmait. Azonban hamar kiderül már a hetedik évfolyam felénél, hogy bármit is álmodott magának, a matek kell hozzá. Valamilyen szinten biztosan. A szerencsésebb szülők azt sem tudják, hogy a gyermekük éppen mit tanul matekból. Viszont tapasztalatom szerint a többség gyakran hallja az előbb leírt mondatot, mert neki nehéz a matek. Tudod, milyen sokan vannak így ezzel? Aztán próbálnál segíteni, de nem megy. Te is 8 órában robotolsz, nincs időd még ezzel is foglalkozni, vagy nehéz lépést tartani a sok változással, ami a mai oktatásban van. Hiszen mi még máshogy tanultuk!

Mitől is vált ez a tantárgy nehézzé, sokak által mumussá?

Szülőként is láttam, pedagógusként pedig nap mint nap tapasztalom azokat az okokat, amely miatt a gyerekek elfordulnak a matematikától. Szenvednek vele, félnek tőle, elbliccelik a házit, a szabályok tanulását.

Összeszedtem neked pár dolgot, ami miatt kialakulhatott ez az érzés:

“nehéz a matek”.

  • Talán magának még meg sem fogalmazta a gyermek, de fél a matematikától. A szó hallatán összeszorul a torka, hevesebben ver a szíve. A feladatok előtt csak ül, úgy érzi gondolkozni sem bír. Sajnos ez a félelem megbénítja. Ha nem beszél róla, nem tudnak segíteni megoldani ezt a problémát, sajnos berögzül. Komoly negatív hatással van a teljesítményére.

 

  • Néhány összefüggés, vagy fogalom nem került idejében a helyére. Most, amikor pedig egy bonyolultabb feladatnál alkalmazni kellene, csak tapogatózik és fogalma sincs az egészről. Lehet, hogy éppen akkor hiányzott a suliból, beteg volt, amikor ezt vették. Nagyon fontos, hogy amikor pótolja a hiányzásakor vett anyagot, akkor is megértse, ne csak másoljon! Az órán megoldott feladatokat próbálja meg egyedül megoldani az elmélet másolása és megértése után. Ha nem sikerül, tudja jelezni a tanárának, hogy egyedül nem sikerült rendesen pótolni a kimaradt órát. A legtöbb tanár ilyenkor szívesen segít.

 

  • Lehet, hogy képességei szerint nem a matek az erőssége. Lassabban látja meg az összefüggéseket, a hosszabb logikai gondolatmeneteknél pedig fel is adja. Ebben az esetben a türelem a kulcsszó. Mindenki képes rá, csak nem egyenlő mértékben, vagy sebességgel. A diáktól is nagy türelmet igényel ez a folyamat és kitartást. Tudjuk, milyen gyorsan odacsapják:” …Nekem ez nem megy!”

 

  • Előfordulhat, hogy azt nem érti, ahogy a tanára magyaráz. Ez megtörténhet, hiszen nem vagyunk egyformák. Mindenkinek más az igénye, nem is lehet mindenkinek egyaránt megfelelni, s ezért nem lehet mindenkinek az adott személy megfelelő. Ez olyan mint a sárga szín. Az emberek egy részének tetszik, a másiknak nem.

 

  • Az is előfordulhat, hogy a tanára jól magyaráz, meg is érti a gyerkőc, együtt meg is oldanak pár feladatot. Viszont mire arra kerül a sor, hogy önállóan oldja meg a feladatot, már nem tudja, elfelejti, hogy is volt az előbb. Elfelejti az apró részleteket, amitől összeáll a kép. Mit is kell csinálni pontosan? Míg ezen mélázik, a többiek már készen is vannak, ellenőrzik a feladatot és haladnak tovább. Ott marad egy halvány folt, ami nem volt tiszta. Nagyvonalakban érti miről van szó, de amikor egyedül kell megoldani a feladatot el fog akadni.

 

  • Gyakori az okok közt, hogy a nagy rohanásban, ami a mai iskolát sújtja, nem marad idő a megfelelő mennyiségű gyakorlásra. Ilyenkor nincs ideje az ismeretnek beépülni és megfelelően rögzülni. Biztosan ismerős a helyzet, amikor a csemete megakad a szorzótáblában! A mai tanulók, ha folyamatosan nem ismételnek, hetedik osztályra elfelejtik a szorzótáblát. Ha ez nincs meg…hadd ne folytassam!

 

  • Utolsónak hagytam egy dolgot, hogy jobban felhívjam a fontosságára a figyelmed! Ez pedig nem más, minthogy hiányoznak az alapok. Mivel a matematika oktatásunk körkörös jellegű, már alsóban tanulunk olyan ismereteket, amik alapul szolgálnak a később tanulandókhoz. Úgy képzeld el, mint egy csigaházat. Kezdjük a közepén és folyamatosan szélesítve körbe-körbe haladunk, míg végül elérünk oda, ahol a csiga kidugja a szarvait. Így körbe-körbe haladva újra és újra elhaladunk egy – egy pont mellet, hozzátapasztva az újabb ismeretet. Ha nincs mihez hozzátapasztani, nem tudjuk a csigaházat felépíteni. Ha hiányoznak az alapok, nincs mire építkezni.

Ilyen alapok az alapműveletek is, amit minden évben bővítünk valamivel. Viszont jó hír, hogy nagyon könnyen tetten érhető, ha az elakadás a műveleteknél van. Ebben szívesen segítek neked! 

Vedd fel velem a kapcsolatot!

Maradt még kérdésed?

Küldj egy emailt:

info@mindenamatekonmulik.hu

error: Content is protected !!