Online oktatás

/ július 24, 2021/ Uncategorized/ 0 comments

Meghalljuk, hogy online oktatás és egyből az elmúlt két év azon időszakára gondolunk, mikor arra kényszerültünk, hogy az iskolától távol maradva tanítsunk, tanuljunk. Ember próbáló időszak volt ez mindannyiunknak. Számítógépek, laptopok, tabletek és telefonok mögé kényszerültünk és próbáltuk egymással elhitetni, hogy ez már online oktatás. 😀

Ahogy én tapasztaltam…

Valójában én is elmondhatom magamról, hogy egy tanfolyam elvégzése után is kezdő szinten állok ahhoz képest, hogy már itt, Magyarországon is sokan mennyire hozzáértő módon tanítanak az interneten. Az ugyanis, hogy megtartom a tanórát a kamera előtt ülve, amit a gyermek ugyanabban az időben hallgat és néz, aztán feladom a leckét, amit a tankönyv vagy munkafüzet adott oldalán megtalál, nem az online oktatást jelenti. Attól még, hogy az internet segítségével zajlott, még nem vált online oktatássá! A különbség csak annyi, hogy nem egy légtérben voltunk, nem azonos helyen.

Persze próbálkoztam én már az első időszakban is online eszközöket alkalmazni. Előre felvettem videókat szerkesztésekről például, készítettem online felületen kitölthető feladatlapot, ami azonnali visszajelzést adott a tanulónak kitöltés után, készítettünk közösen az online térben közös dokumentumot. Viszont mindez döcögősen haladt, mert arról elfeledkeztünk, hogy a tanár valahogy megpróbál lépést tartani, éjszakánként utána nézni dolgoknak, hogy úgy tudjon dolgozni, ahogy elvárják tőle, de mi a helyzet a gyermekkel? Egész nap a monitor előtt ül, hallgatja az órákat és elvárják tőle, hogy egy olyan felületen csináljon olyan dolgokat, amikről ezidáig nem is hallott. Az, hogy kipróbálta volna? Na, ne! A suliban még a legtöbb helyen a számítógép terem is zárva van! Heti 2 órát ott töltenek, egy-egy programot megismernek, aztán ennyi. Ahhoz, hogy a felületeket, amiken most dolgozni kellett megismerjék, sokkal több lehetőség kellett volna! De csak emlékeztetlek benneteket! A tanár is most dolgozott rajta először! De miért? Hogyhogy nem ismerte a tanár ezeket a felületeket?

Online oktatásról a tanárképzésben…

A jelenlegi tanárképzésben már említést nyernek ezek a platformok, de a tanártársadalom nagy százaléka nem az elmúlt 5-10 évben végezte a főiskolai/egyetemi tanulmányait. Az informatika ezalatt az idő alatt olyan mértékben változott, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Ezt bizonyára te is tapasztalod, mikor kijön egy új széria egy mobiltelefonból, próbálod felfedezni mit, hol találsz, hogy működik. De csak egy pillanatra tedd le az asztalra, odalép a 7 éves gyermeked és pillanatok alatt kiismeri magát benne. Neki már erre áll rá az agya.

Visszatérve a tanárképzésre, a kollégák nagy része még nem is találkozott a tanulmányai során ahhoz hasonló dolgokkal sem, mint amit most használni kell. Emlékszem, hogy amikor én a főiskolán először számítástechnikából vizsgáztam, még egy feladatlapon, írásban kellett leírni, hogy mit pötyögök be a gépbe, hogy a DOS rendszerben a példa nevű mappát a gyökérkönyvtárból elérjem. Ehhez képest most a teams alkalmazásban képernyőmegosztással magyarázom el a gyerkőcöknek, hogy hogyan tudja feltölteni az elkészített dokumentumát az általam kiírt feladathoz határidőre, konferenciabeszélgetéseket időzítek a rendszerben és szabadulószobát gyártok digitálisan például egy szöveges feladathoz, amit egyenlettel kell megoldani.

Persze elvárhatjuk a pedagógustól, hogy képezze tovább magát, tartson lépést a fejlődéssel. Csak ne felejtsük el, hogy neki is 24 órából áll egy nap és végesek az anyagi forrásai is. Vannak ugyan az oktatási minisztérium által finanszírozott továbbképzések, de sokszor választani kell, melyiken vegyen részt az ember, mert mindegyiken nem tud.  A magánszektorban viszont vannak olyan pedagógusok, akik hivatásukká tették az online oktatást és eredményesek is benne. Diákjaik szívesen vesznek részt a képzéseiken és a COVID alatt nagy segítségére voltak az oktatási intézményben tanító társaiknak.

Mit is takar tulajdonképpen akkor ez a kifejezés:

online oktatás?

Az online tanulás olyan tanulási forma, melyben sem a tanár, sem a diák nincs egy adott helyhez, sem egy adott időhöz kötve. Amikor elhatározza, hogy mit akar tanulni, rákeres az interneten, hogy hol hirdettek meg ilyen irányú képzéseket. A tanítás akár országokon, de még földrészeken átívelő lehet. (Természetesen ez már nyelvismeretet is igényel.) Ha megfelel a képzés előfeltételeinek, beiratkozik a képzésre. A képző intézmény rendelkezésre bocsátja számára a szükséges dokumentumokat, elérhetőségeket, a képzés tematikáját (tartalmát). A tanuló beoszthatja magának a tananyagrészeket, hogy mikor kívánja elvégezni őket és a hozzá kapcsolódó feladatokat. A pedagógus felajánlhat személyes konzultációt, ezeknek időpontját személyenként egyeztetik. Saját tempóban haladhat a tanuló az anyaggal, ha megakad, segítséget kérhet. A feladatait, amikkel bizonyítja, hogy egy-egy anyagrésszel végzett, visszaküldi, vagy online formában kitölti, amire általában azonnali visszajelzést kap.

Az osztályok létszámát nem befolyásolja, hogy mekkora a terem, akár 100-an is tanulhatnak egy osztályban. Az online térben való tanulás lehetőséget ad közös feladatok elvégzésére is úgy, hogy a tanulók a virtuális téren kívül nem is találkoznak. Viszont nagyon előnyös olyan vidéken lakó tanulók számára, akik nehezen jutnának el a oktatási intézményekbe.

Gyerekeink az online térben…

Tudom, kicsit ijesztő ez a mi számunkra, akik még a hagyományos keretek közt tanultunk, de higgyétek el, a gyermekeink számára teljesen természetes. Közelebb kell engednünk őket a virtuális világhoz, s nem kell őket félteni, ha előtte elmondjuk nekik, mire kell figyelni, mikor kell szólni egy felnőttnek, hogy segítsen. Tudom, sokan küzdetek azzal, hogy a gyerek folyton a számítógépen vagy telefonon lóg, de ez az ő világuk. Ha túlzottan korlátozzuk őket ebben, lemaradnak a digitális fejlődésben és az sem lesz előnyös számukra. Az online oktatás közben találhat olyan barátra, aki a világ másik felén tanul és szövődhetnek tartós barátságok is. Tudtad, hogy közben a gyermeked rákényszerül a nyelvtanulásra? Csak az egyensúlyt kell megtalálni az online és a nem online kapcsolataik között.

Ajánlás

Ha gondolod, annak érdekében, hogy tudd, hol tart most gyermeked, az alapműveletekre fókuszálva (mivel ezekre van legtöbbször szükségünk és szinte minden területén a matematikának), készítettem egy ingyenes tudásfelmérő tesztet. Ha erre a TESZT feliratra kattintasz, tudod kérni email-ben. A javítás után az eredményt is email-ben küldöm neked. Ez a teszt arra is jó, hogy meggyőződj arról, hogy az alapműveletek terén nincs gond.

Szeretettel várlak a közösségemben a Facebookon és látogass el a YouTube csatornámra hasznos tippekért!

Share this Post

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*
*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .