Tanulás tanórán kívül

/ július 4, 2021/ Uncategorized/ 0 comments

Biztosan mindenki volt már abban a helyzetben, hogy nem volt elég az, hogy a tanórán hallotta az anyagot, kellett egy kis tanulás tanórán kívül. Igen ám, de ez nem is olyan egyszerű! Főleg, ha nem csak gyakorlásról, hanem megértésről van szó.

Természetesen mindannyian segíteni akarunk, ha gyermekünk kerül ebbe a szorult helyzetbe. Előfordul azonban, hogy ilyenkor nem éppen a legkedvezőbb megoldást választjuk. Hajlamosak vagyunk a legkönnyebbet előnyben részesíteni. (Ez persze nem csak erre a szituációra igaz. Ilyenek vagyunk, mi emberek.) Az sem mindegy, hogy a mi gyermekünknek melyik megoldás nyújt igazi segítséget. Körültekintően kell választanunk! Nézzük sorra, a teljesség igénye nélkül, milyen lehetőségek vannak erre: tanulás tanórán kívül!

  1. Egyedül tanulás: Ebben az esetben előveszi a könyvet, füzetet, s az ott leírtak alapján végig követi egy-egy feladat megoldásának menetét, magyarázatot keres a könyvből.

Előnye: Ha gyermekünk hajlandó, és tud is önállóan tanulni, annál jobb nincs is!

Hátránya: Ennél a tanulási formánál sajnos hajlamosak vagyunk „betanulni” a megoldás menetét és nem a megoldás mikéntjét sajátítjuk el (algoritmusát), hanem betanuljuk, mint egy verset. Ha változik valami a feladatban, már nem tudjuk végig vezetni pl. egy egyenletet.

  • Szülővel, nagyszülővel tanulás: Abban különbözik az előző esettől, hogy most a szülő, nagyszülő tudására is támaszkodhat a gyermek, illetve arra, hogy a könyvben leírtakat a felnőtt értelmezi neki.

Előnye: A gyermek könnyebben áll neki tanulni, hiszen biztos lehet benne, hogy a felnőtt végig vezeti, biztosan meg fogja érteni, tanulni.

Hátránya: A felnőtt (mi) már rég tanultuk ezeket a dolgokat, tehát először le kell porolni a tudásunkat. A gond akkor kezdődik, ha mi nem úgy tanultuk, mint ahogy a gyerek füzetében írva van! Akkor jöhet az agyalás. Ezt most hogy mondjam el neki?

Másik hátrány, hogy a felnőtt idejéből ez a foglalatosság elég sok időt igényel. Az elején még szívesen odaülünk mellé, elmagyarázzuk akár többször is, kivárjuk, míg ügyesen végig csinálja a feladatokat. Aztán, mikor több akadályba ütközünk, legyünk őszinték, elfogy a türelem, úgy érezzük, hogy elvesztegettünk egy csomó időt!

  • Társsal tanulás: Az osztálytársak együtt próbálnak megbirkózni a feladattal a tankönyv és a füzet segítségével visszaemlékezve a tanórán végigkövetett folyamatokra.

Előnye: Ha a gyerekek tanulópárokban tudnak tanulni, óriási előny, ha az egyikük a másiknak el tudja mondani az anyagot. Ezzel ugyanis aki magyaráz tanul, akinek magyaráz megérti. Ha ezt meg is fordítják, mindketten tanulnak.

Hátránya: Akkor van bibi, ha egyikük sem érti és nem is emlékeznek dolgokra az óráról. Ilyenkor külső segítség kell.

  • Korrepetáláson, felzárkóztatáson való részvétel: Ebben az esetben általában az egy tanár által tanított gyerekek korcsoporttól függetlenül vesznek részt egy órán, ahol a tanár próbálja az éppen aktuális problémás területeket újra átvenni a tanulókkal és gyakoroltatni velük az ahhoz kapcsolódó feladatokat.

Előnye: A tantárgyat tanító tanárral van egy plussz órája, ahol fel tudja tenni a kérdéseit és választ is kaphat, nem kell rohanni az anyaggal.

Hátránya: Több osztályból is ott ülhetnek a gyerekek és mindegyik a saját problémájára várja a választ. Nem jut idő minden gyerekre. Ha ideálisabb a helyzet és egy osztályból vannak, akkor remélhetőleg megérti ezen az órán. Viszont begyakorolni akkor is egyedül kell.

  • Tanárral tanulás különórán: Ideális esetben a különórát adó tanárnál csak egy tanuló éppen aktuális feladatain vezeti végig a gyermeket heti 1 – 2 órában. Ma már elérhető online tanárok segítségével is.

Előnye: A tanár csak arra az egy gyermekre figyel, azt segít megoldani, ami neki nehezen, vagy egyáltalán nem megy.

Hátránya: Ha többen, esetleg más évfolyamból is ülnek ugyan azon az órán. Ha ez nem áll fenn, a tanár akkor is csak heti 1 – 2 órát tud vele foglalkozni az iskolai 4 – 5 órán vett anyag rögzítésére. Nem is beszélve a magánórák áráról egy hónap alatt!

  • Egyedül tanulás az internet segítségével: Az első megoldást az interneten található videókkal, interaktív anyagokkal egészíti ki.

Előnye: Akárcsak az első esetben, hurrá, egyedül tud tanulni a gyerkőc! Számtalan nagyon jól összeállított anyagra rátalálhat, a Youtube-on is több tanár szakmailag nagyon jól összeállított videójából tanulhat gyermekünk.

Hátránya: Nem csak a saját korosztájának megfelelő tudást tartalmazó videókra fog rátalálni, ami összezavarhatja az eddig már jól megtanult dolgokat is. Több középiskolás anyagot tartalmazó videó először az általános iskolai tudást ismétli röviden, aztán tér rá a középiskolásra. Gyermekünk pedig nem tudhatja, hogy neki mennyit kell ebből kamatoztatni. Azokról a tartalmakról, amik nem is a témával foglalkoznak, viszont böngészés közben ráakadnak a tanulók, most nem ejtenék szót.

  • Egyedül tanulás az interneten előre összeállított témakörök szerinti oktatási anyaggal, gyakorló feladatsorokkal: Általában előfizetéses, komplett tananyagokkal segítik a felkészülést a tanórákra kiegészítve a tanórai oktatást.

Előnye: Egy szakértő tanár által a megfelelő videókat, ismeretanyagokat, gyakorlókat tartalmazó internetes oktatóanyag sokat segíthet az iskolában tanult tananyag megértésében, rögzítésében. Gyermekünk többször is megnézheti, kitöltheti, átrághatja a segítségével a problémás részeket a tananyagban. A tanuló felületen nem talál a figyelmét elterelő tartalmakat. Az előfizetés általában olcsóbb, mint a magánórák ára hónapokra lebontva.

Hátránya: Pénzbe kerül. Előfordulhat, hogy nem olyan sorrendben tartalmazza a témaköröket, mint ahogy az iskolában veszik, de akkor csak azt az anyagrészt kell letölteni, vagy bekapcsolni a gyereknek.

Ezek a tanulási módok közül nem tisztán csak az egyiket használják a gyerekek amikor arról van szó, hanem előfordul, hogy egyszer egyiket, másszor másikat. A lényeg, hogy mi ismerjük legjobban csemeténket és tudunk neki segíteni abban, hogy minél hatékonyabb legyen a tanulás tanórán kívül. Hozzásegíthetjük egy olyan gyakorlási módhoz, ami anyagi befektetéssel jár, ahelyett, hogy kínlódik egyedül, vagy támogathatjuk egy tanulópár kialakulását is.

Ha gondolod, annak érdekében, hogy tudd, hol tart most gyermeked, az alapműveletekre fókuszálva (mivel ezekre van legtöbbször szükségünk és szinte minden területén a matematikának), készítettem egy ingyenes tudásfelmérő tesztet. Ha erre a TESZT feliratra kattintasz, tudod kérni email-ben. A javítás után az eredményt is email-ben küldöm neked. Ez a teszt arra is jó, hogy meggyőződj arról, hogy az alapműveletek terén nincs gond.

Szeretettel várlak a közösségemben a Facebookon és látogass el a YouTube csatornámra hasznos tippekért!

Share this Post

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*
*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .